Ce sa mancam la serviciu

Image and video hosting by TinyPic
De cele mai multe ori dezechilibrele alimentare se produc din cauza lipsei de timp. Cate dintre noi acorda timpul si atentia cuvenita pauzei de masa de la serviciu? Intre doua hartii, trei faxuri, cinci emailuri si zece telefoane importante suntem mereu tentate sa ne repezim lihnite de foame intr-un biscuit cu ciocolata, intr-o felie mare de pizza “cu de toate” sau intr-un hamburger suculent pe care le devoram din picioare si cu un ochi in monitor.

Ori aceste obieciuri inradacinate de om care lucreaza la birou nu doar ca ne fac varza silueta, dar ne si dau peste cap metabolismul si in timp pot duce la probleme grave de sanatate.
Care este solutia? Cum ne-am putea pastra o minte alerta si un trup sanatos? Raspunsul este la indemana: trebuie sa acordam o mare atentie alimentatiei, inclusiv (sau mai ales!) celei de la serviciu. Pentru ca la serviciu ne petrecem, poate, cea mai mare parte a timpului, indiferent cat am detesta acest lucru. Iar din cauza deplasarilor si a programului, intotdeauna va fi greu sa gasim echilibrul perfect dintre alimentatia sanatoasa de care avem nevoie si jobul stresant.
In general principalele principii ale unei alimentatii echilibrate si sanatoase sunt stiute aproape papagaliceste de catre toata lumea (multe fructe si legume proaspete, branzeturi degresate, fibre si asa mai departe…), insa cum sa faci sa le pui si in practica atunci cand trebuie sa iei masa la birou (ori chiar pe birou!) ?
Din cauza programului de la locul de munca, multe dintre noi suntem obligate sa rontaim cate ceva chiar in timp ce muncim sau sa infulecam contra cronometru un sandvici intr-o pauza. Dar pentru a ne hrani corect trebuie sa evitam rontaiala si mestecatul pe fuga al tuturor produselor care s-ar regasi pline de succes pe listele cu “junk-food”.

Ce sa mananci la serviciu
Date fiind conditiile de munca specifice fiecareia dintre noi, ar trebui in primul rand sa ne facem “un plan de bataie” de care sa ne si tinem.
Cum posibilitatea de a incalzi la serviciu mancarea adusa de acasa nu prea exista peste tot, fast-foodul pare solutia cea mai rapida si la indemana. Insa ai posibilitatea de a-l ocoli daca te axezi pe alimente care se pot manca si la temperatura camerei, cum ar fi sendvisurile cu paine integrala si friptura rece gatita in casa (nu salamuri pline de aditivi!). Salatele facute de acasa sunt si ele o alternativa santoasa, mai ales daca nu le imbibi cu dressinguri cumparate, maioneze si sosuri, care, desi gustoase nevoie mare, sunt pline de conservanti, amidon si alte substante ale caror nume probabil nici nu le-am putea pronunta, daramite sa mai si stim si ce efecte au asupra organismului nostru…

Idei pentru pranzul de la serviciu
Mai poti sa iti aduci de acasa diverse feluri de salata: de legume, cu peste, cu piept de pui sau de curcan, cu carne de vitel, salate care iti aduc proteine si nu foarte multe grasimi. Pe post de dressing foloseste putin ulei de masline sau un iaurt degresat. Oricat am fi de tentate sa comandam o pizza in pauza de pranz laolalta cu ceilalti, sau un chebab, nu trebuie sa ne scape din vedere faptul ca aceste produse, pe langa faptul ca sunt pline de grasimi saturate, sunt aproape lipsite de vitamine si nutrienti iar de proteine ce sa mai spunem… Si orice ar fi, chiar nu putem sti niciodata ce fel de produse din carne s-au folosit pentru ele, nu?!

O alta alternativa preferabila junk-foodului sau pachetelului de acasa este cantina sau restaurantul. Daca in zona in care muncesti exista asa ceva, mai mult ca sigur vor avea un meniul al zilei la un pret rezonabil, astfel incat poti manca sanatos. O supa sau ciorba, o friptura usoara la gratar si o salata, un fruct spre dupa-masa sunt mult mai sanatoase. Si dupa masa nu ai sa te mai simti asa de imbuibata si greoaie ca atunci cand tocmai ai devorat un dublu cheesburger ca ai senzatia ca pleznesti, ca apoi sa iti fie foame dupa nici o jumatate de ora. Insa daca mergi la restaurant sau cantina, tine minte: fara cartofi imbibati in ulei, spaghetti, prajelnite si prajituri bine insiropate si cremoase pe post de desert!

Mancatul la serviciu: la ore fixe
Trebuie sa iti faci si un program al meselor, sa mananci la aceeasi ora in fiecare zi si sa nu renunti la masa de pranz inlocuindu-o cu ciocolata, cola, chipsuri, snackuri, floricele, covrigei… Dulciurile par sa iti tina de foame pe moment, insa nu uita ca desi iti vor da senzatia de satietate, organismul tau nu a primit cantitatea de nutrienti necesara si nu va functiona corect. Mai bine le inlocuiesti cu fructe proaspete. Ori chiar cu fructe uscate.

In pauza de masa de la serviciu te poti “agata” de orice fruct iti doreste inima” piersici, banane, prune, portocale, mere, pere, cirese, mandarine; bine, nu ai s apoti lua ditamai pepenele cu tine insa pe piata gasesti tot timpul fructe proaspete pe care este bine sa le alegi in functie de sezon. Daca nu ai timp la serviciu sa le mananci, fa-ti de acasa o salata de fructe. Poti pune in salata ta de fructe si nuci, intrucat acestea sunt foarte bogate in magneziu, fosfor, potasiu, vitamine, saruri minerale si acid folic. Consumul regulat de fructe uscate reprezinta cea mai usoara si sigura metoda de a-i furniza organismului tau lipide naturale usor asimilabile.

Singura bautura pe care ar trebui sa o bei zilnic fara ingradire la locul de munca este apa, care te va hidrata. Sucurile “naturale” comercializate contin de cele mai multe ori tot felul de zaharuri si conservanti… Deci, mai bine nu. Iti mai poti potoli setea cu iaurturi simple.
Atentie insa la produsele lactate de baut “pline de fructe” cum spun reclamele pentru ca ele sunt si pline cu amidon si de glucide nocive si E-uri despre care nu se sufla o vorba.
Nu uita, cu putina organizare si cu un efort financiar mult mai mic putem gasi alternative alimentare corecte pentru a avea o alimentatie diversificata care ne pastreaza nu numai sanatoase, ci si in forma. Totul este sa vrem.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: