Slabeste rapid cu dieta hipocalorica

Image and video hosting by TinyPic

Daca este urmata corect, dieta hipocalorica ajuta nu doar in procesul de slabire, ci si in mentinerea starii de sanatate a organismului. Cui se adreseaza, care sunt principiile si cat de eficienta este ne spune Dr. Mihaela Gologan, medic specialist in diabet, nutritie si boli metabolice.

Cand o persoana doreste sa scape de kilogramele acumulate in exces, de cele mai multe ori se gandeste la o dieta hipocalorica, adica la un regim care sa ii aduca mai putine calorii in timpul unei zile. Dar cat de “hipocalorica” trebuie sa fie dieta sau, mai exact, care este cantitatea de energie pe care trebuie sa o aduca fara sa ne afecteze sanatatea?

“In principal, este vorba despre o reducere cu 500 pana la 1000 kcal pe zi fata de necesarul energetic al organismului, ceea ce va permite o scadere ponderala de aproximativ 7-10% pe o perioada intre 6 si 12 luni.”, ne spune Dr. Mihaela Gologan. De asemenea, specialista adauga: “O dieta echilibrata aduce aproximativ 50-55% calorii din glucide, intre 15-25% din proteine (in jur de 1 g/kg corp), iar din lipide, nu mai mult de 30% din calorii, cu o atenta distributie intre grasimile saturate si cele nesaturate.”.

Necesarul caloric nu trebuie sa scada sub 1200 kcal!

Obiectivul care se urmareste in fiecare dieta este acela de a slabi intr-un timp relativ scurt, urmat de mentinerea greutatii pe termen lung si, de asemenea, de imbunatatirea starii generale de sanatate. Pentru acest lucru, numarul caloriilor nu trebuie sa scada sub 1200 pe zi, pentru a evita carentele de vitamine si alte substante esentiale pentru buna functionare a organismului.

Dieta cu mai putin de 1200 kcal nu este bine tolerata de organism. Din cauza aportului energetic insuficient, pot aparea stari de oboseala excesiva, care, pe termen lung, sunt foarte greu de gestionat. De asemenea, restrictiile calorice excesive pot afecta serios sanatatea muschilor.

Totusi “exista si asa-numitele diete foarte restrictive (VLCD = very low calorie diets), cu mai putin de 800 kcalorii pe zi, in general bogate in proteine (0.8-1.5 g/kg corp)”, ne spune nutritionistul. “Acestea sunt recomandate pe perioade care sa nu depaseasca 12-16 saptamani, sub supraveghere medicala, persoanelor obeze la care nu au dat rezultate alte programe. Pe termen scurt, aceste diete produc scadere ponderala semnificativa, dar, pe o perioada mai indelungata, nu s-au dovedit superioare dietelor moderat restrictive.”, continua Dr. Gologan.

Potrivit specialistului, “dieta moderat hipocalorica (LCD = low calorie diet) este recomandata persoanelor cu exces ponderal si celor cu metabolism incetinit (de exemplu, persoanelor care sufera de hipotiroidism), pe o perioada indelungata de timp.

De exemplu, o persoana obeza are nevoie de dieta atat pe perioada scaderii ponderale, cat si ulterior, pentru a mentine rezulatul obtinut.”.

Principiile dietei

Printre alimentele care se pot consuma se numara:

carnea slaba;
pestele;
legumele si fructele in stare cruda;
laptele, iaurtul si branzeturile degresate;
cerealele integrale;
legumele cu amidon (cartofi, fasole), dar in cantitate limitata;
ouale, la fel, in cantitate moderata;
painea, orezul, pastele – moderat.

Potrivit nutritionistului, “toate acestea aduc in dieta fibre care produc satietate, intarziind golirea stomacului, scad densitatea calorica si, in mica masura, determina o absorbtie intestinala mai putin eficienta”.

Sunt interzise:

grasimile;
prajelile;
produsele de patiserie;
produsele de tip fast-food.

“Este importanta limitarea consumului de zahar si produse zaharoase, precum si de alcool, care aduc asa-numitele calorii goale, nefiind necesare ca surse de energie, precum si a grasimilor saturate, intalnite in produsele animale sau a grasimilor din margarine, care, pe langa continutul caloric mare, produc si cresteri ale nivelului colesterolemiei, cu efectele nocive cunoscute.”, precizeaza Dr. Mihaela Gologan.

De asemenea, specialistul recomanda “mese mici si dese, cu obligativitatea respectarii micului dejun”.

Exemplu de meniu

Micul dejun – trebuie sa contina proteine si carbohidrati care produc senzatia de satietate si poate consta in lapte cu cereale sau 2 oua tari si o felie de paine.

De asemenea, poti consuma legume proaspete in cantitatea dorita: rosii, castraveti, ardei, spanac.

Pranzul – 3 sugestii:

50 g de paste cu suc proaspat de rosii;
carne slaba la gratar cu legume fierte la abur;
peste la gratar cu legume.

Cina – 3 sugestii:

o salata de ton;
peste la gratar cu legume fierte;
carne slaba la gratar cu salata verde.

Exemple de gustari: un fruct, un iaurt cu fructe, un iaurt degresat, un baton de cereale.

Dieta nu este restrictiva, intrucat lista alimentelor permise este foarte mare. Conditia esentiala este respectarea celor trei mese principale si a celor doua gustari. Portiile trebuie sa fie mici, mesele dese, iar inainte de culcare trebuie sa fi trecut cel putin trei ore de la ultima masa.

Potrivit specialistului, eficienta dietei este crescuta printr-o activitate fizica de intensitate moderata, dar constanta. De asemenea, pentru mentinerea rezultatelor, sportul si dieta echilibrata reprezinta solutia cea mai sigura.

eva.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: